(Pressemelding 1.3.2016, IFPI Norge) 

2015 var et nytt godt år for salg av musikk i Norge. Totalt går salget opp 6,9 %. Totalt ble det solgt musikk i Norge for 646 mill. kr. i 2015 (ut fra distributør), mot 605 mill. kr. i 2014, dvs en oppgang på 6,9 %. Streaming har i 2015 en markedsandel på 77,4 % mot 75,4 % i 2014. I 2015 var omsetning på streamingtjenestene for første gang over 500 mill kroner i Norge, helt presist kr 500,3 mill. 

Item fulltext

Se hele rapporten her: Årsrapport 2015

Av en total streamingomsetning på 500,3 mill. kr. kommer hele 490,1 mill. kr. fra rene audio streamingtjenester som Spotify, Tidal og Apple Music. Kun 10,3 mill. kr., dvs kun ca 2 % av den totale streamingomsetningen, kommer fra videostreaming, inkl YouTube. Nedlasting taper stadig terreng, og i 2015 var markedsandelen nede på lave 5,8 %, mot 10,9 % i 2014. Dette nærmer seg en halvering av nedlastingsmarkedet på ett år. Gledelig øker også norskandelen, totalt er denne nå på 26,3 % mot 22 % i 2014.

Recording Industry in Numbers

 

RIN2014 iconRecording Industry in Numbers (RIN) for 2013, ble offentliggjort 1. april 2014.
Rapporten fås kjøpt her: RIN2013

Oppgang i det totale musikksalget

 

Statistikken for første kvartal 2013 viser en oppgang på 12% i det totale musikksalget, sammenlignet med samme periode i 2012.

1kvartal2013 kake

 

Nyeste troféer

Rhys - Last Dance
Plumbo - Tennplugg
The Main Level - Bombadilla
Se alle...

Kontakt oss

IFPI Norge
Kristian Augusts gate 10
0164 Oslo
Tlf.: 22 99 31 00
Mail: ifpi@ifpi.no